Thursday, 5 December 2019

BBM3410Satu2019: Ulasan Buku Eh!!! Media Sosial


Ulasan Buku Eh!!! Media Sosial



   Buku Eh!!! Media Sosial ditulis oleh Noraien Mansor dan Normaliza Abd Rahim. Media sosial mempunyai lapan bab secara keseluruhannya. Bab satu mengandungi pengenalan mengenai media sosial. Media sosial dilihat sebagai sebuah medium berguna yang boleh digunakan untuk berkongsi sumber dalam kelas, berita dan kerja serta menggalakkan penglibatan pelajar. Selain itu, bab dua mengenai Twitter dan trend terkini. Dalam bab tersebut terdapat pengkaji yang melakukan kajian tentang Twitter dan hasil kajian mendapati Twitter menjadi pilihan pengguna setiap hari 313 juta pengguna. Seterusnya, bagi bab ketiga mengenai Facebook masih digunakan. Hasil kajian menunjukkan bahawa Facebook ialah satu alat yang berkesan untuk interaksi pelajar terutama dalam perbincangan aktiviti, kemahiran menulis dan membaca. Bab keempat pula mengenai Instragram menyeronokkan. Instagram membantu dalam mempelajari cara merakam video dan juga tonton cerita pendek. Ia juga memberi peluang untuk membuka hati kepada umum tentang rutin harian dan kongsi pengetahuan.
   Selain itu, bab kelima mengenai penggunaan e-mel masih popular pada masa kini. Kajian berkaitan e-mel dalam bab ini diharapkan dapat memberi manfaat kepada pembangunan, penaiktarafan dan pengesahan keberkesanan dan kelonggaran dalam pendekatan pengajaran bahasa. Bab keenam pula menerangkan tentang blog di dalam kelas bahasa. Menulis blog meningkatkan motivasi dan keyakinan untuk menulis. Bab ketujuh pula mengenai isu dalam rangkaian sosial dalam kalangan pengguna. Bab tersebut turut menunjukkan kajian-kajian yang telah dilakukan sebelum ini. Antara pengkaji yang mengkajinya adalah Brandtzaeg (2012), Waheed et al. (2017), Baharah et al. (2017), Normaliza Abd Rahim (2013) dan pelbagai lagi pengkaji yang mengkaji tentang isu dalam rangkaian media sosial. Bab kelapan pula merupakan tentang implikasi pedagogi. Menerusi bab ini, peranan guru dan pelajar turut dinyatakan. Secara keseluruhannya, setiap bab mempunyai aktiviti-aktiviti yang boleh dilakukan secara persendirian atau di dalam kelas. Selain itu, buku ini dapat memberi pendedahan kepada pembaca mengenai media sosial dan kajian-kajian yang dilakukan. Tambahan lagi, pembaca juga mendapat manfaat kerana buku ini menunjukkan cara-cara membuka akaun media sosial.

Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh! Media Sosial. Kuala Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

Buku: Eh!!! Media Sosial
Harga: RM60.00

                                         
                                         

No comments:

Post a Comment

Popular Posts