Friday 27 September 2019

BBM3410Satu2019: NENEK DAN DATUK

SINOPSIS CERITA SOSIAL 1: NENEK DAN DATUK

Cerita ini mengisahkan tentang budak lelaki yang diberi nama Alim. Alim yang tidak sabar pulang ke kampung halamanya yang terletak di Kajang untuk bertemu dengan datuk dan neneknya yang sekian lama tidak bertemu. Alim sangat gembira pulang ke kampung kerana dia ingin bermain dengan ayam dan itik belaan datuk dan neneknya. Tiba sahaja di kampung, Alim terus berlari untuk mencari ayam dan itik. Namun, haiwan belaan datuk dan neneknya tiada. Sebenarnya, nenek dan datuk beliau telah pindahkan haiwan belaan mereka ke reban yang baharu. Walaupun keadaan rumah dah reban yang sudah berbeza, Alim dan keluarga beliau sangat gembira dan mereka lebih rapat. 


(Rujukan: Normaliza Abd Rahim, (2019). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi Teori dan Aplikasi. Terengganu: Penerbit UMT)



JENIS-JENIS MULTIMEDIA

Jenis Multimedia yang boleh digunakan bagi tujuan penyebaran cerita sosial ini seperti Blog, Twitter, Facebook, Instagram dan Youtube.
  1. Blog ialah dengan memuat naik kisah mengenai cerita tersebut di blog untuk dibaca oleh khalayak ramai. Blog jugak boleh memuat naik cerita dalam bentuk sinopsis ataupun cerita yang penuh. 
  2. Twitter juga boleh digunakan sebagai alat untuk menyebarkan cerita sosial. Akan tetapi Twitter mempunyai had perkataan jadi penulis haruslah  memuat  naik cerita yang ringkas dan boleh difahami oleh pembaca. 
  3. Dengan Facebook, cerita ini boleh disebarkan melalui muat naik video atapun gambar yang menarik bagi pembaca faham apa yang hendak disampaikan daam cerita itu. Pembaca juga boleh berkongsi cerita itu melalui facebook supaya cerita itu tersebar dengan luas. 
  4. Dengan adanya Instagram, pembaca dapat mengetahui cerita ini dengan lebih menarik dan unik. Dengan gambar yang unik dan penulisan yang baik pembaca akan berpuas hati dengan cerita ini. 
  5. Youtube pula sangat berguna, kerana di youtube penulis boleh muat naik video atau cerita pendek tentang cerita ini. Youtube mempunyai elemen teks, gambar dan suara yang boleh menarik perhatian penonton. 

No comments:

Post a Comment

Popular Posts